Tematem, który pasjonuje wiele osób jest nieustannie motoryzacja. Rozwój technologiczny sprawia, że na rynku nieustannie pojawiają się coraz to nowsze rozwiązania. Jednym z nich, które z wielu powodów staje się coraz popularniejsze, są samochody hybrydowe. Po co je stosować i jak wygląda ich podział? O tym poniżej.
Czym charakteryzują się samochody hybrydowe?
Tego rodzaju pojazdy łączą w sobie dwa źródła napędu, które wzajemnie się wspomagają. Mowa tutaj o silniku spalinowym i silniku elektrycznym (który tak naprawdę jest elektryczną maszyną, pełniącą rolę silnika oraz generatora energii elektrycznej). Korzyścią z takiego połączenia jest fakt, że w napędzie auta stosować można mniejszy a bardziej sprawny silnik spalinowy, bo przy dużych obciążeniach (jakie pojawiają się np. przy przyspieszaniu pojazdu), silnik ten będzie wspomagany przez silnik elektryczny. Natomiast w czasie jazdy ze stałą prędkością, to znaczy przy małych obciążeniach, silnik elektryczny może pracować jako generator – obciążając silnik spalinowy. Jest to sytuacja korzystna, ponieważ to właśnie wyższe obciążenie sprawia, że silnik ten jest bardziej sprawny. Co więcej, zgromadzona nadwyżka energii w takiej sytuacji trafia do akumulatora i wykorzystuje się ją później. W autach posiadających wyłącznie napęd spalinowy, cała energia zostałaby rozproszona w otoczeniu (przez gorące hamulce). Samochody hybrydowe działają tak efektywnie, bo pojawia się w nich optymalne ustawienie współpracy obu silników. Trzeba jednak pamiętać, że zastosowanie w pojeździe generatora elektrycznego wiązać się musi z zastosowaniem odpowiednio dużych i wydajnych akumulatorów (najlepiej litowo-polimerowych).
Napędy hybrydowe – podział
Na początku opisywane tutaj samochody dzielono ze względu na stopień zaawansowania ich napędu. Były to więc pojazdy: „mild hybrid”(łagodna hybryda) i „full hybrid” (hybryda całościowa. Te pierwsze miały stosunkowo słaby silnik elektryczny, który jedynie delikatnie wspomagał silnik spalinowy. Te drugie zaś to takie z silnikiem elektrycznym, który mógł samodzielnie napędzać pojazd. Teraz większość samochodów hybrydowych wyposażona jest w napęd full hybrid. Dlatego też nowy podział opiera się na rodzajach/sposobach połączeń źródeł napędów. Są to napędy:
– Równoległy. Tutaj maszynę elektryczną podłącza się na przedłużeniu wału korbowego silnika spalinowego. Dalej znajdują się skrzynia biegów i mechanizm różnicowy. W napędzie równoległym oba silniki są połączone mechanicznie z kołami napędowymi, dlatego istnieje możliwość napędu samochodu wyłącznie albo jednym albo drugim silnikiem. Jest też możliwość napędu oboma silnikami równocześnie.
– Szeregowy. Tu silnik spalinowy jest podłączony do generatora energii elektrycznej, który to zasila akumulatory i silnik elektryczny, ale nie jest on połączony mechanicznie z kołami napędzanymi. Dlatego do napędu samochodu zawsze używa się silnika elektrycznego.
– Mieszany. Jest to napęd szeregowo-równoległy, stosowany najczęściej. Silnik spalinowy jest tu połączony (poprzez przekładnię sumującą) z dwoma maszynami elektrycznymi (silnikiem i generatorem). Połączenie to umożliwia wykorzystywanie zalet napędu hybrydowego w najbardziej optymalny sposób.
Jak więc widać, motoryzacja cały czas idzie naprzód. Warto wykorzystywać jej postęp, decydując się na coraz nowsze i bardziej optymalne rozwiązania.
Serdecznie polecam https://www.wektorsc.eu/czyszczenie-serwis-separatorow-2/ serwis czyszczenia separatorów! 🙂